Så var 2019 i full gång. Januari kom och gick i rasande hastighet och snart är vi inne i februari. I början av ett nytt år är vi nog många som tänker samma sak. Ett nytt år = ändlösa möjligheter. Men var ska man egentligen börja? Även om min intention är att släppa lös kreativiteten och sparka igång en massa nya projekt i början av ett nytt år så fastnar jag ändå ibland.

Runt nyårsskiftet tar jag alltid fram min skinnkalender och sätter mig och skriver ner mina förväntningar och förhoppningar inför året. Och det är ju bra, men efterhand vill jag gärna ta processen ett steg vidare, stämma av att jag är på rätt väg, eller kanske till och med revidera listan. Så inför februari tror jag det kan vara vettigt att lägga lite krut på att blåsa fart i den kreativa brasan igen så att jag inte försvinner iväg åt något annat håll och tappar momentum, särskilt inte nu när vi satsar stenhårt på att få ut Akenberg på marknaden.

Häromdagen hittade jag några roliga kreativa övningar och kände att de skulle kunna hjälpa mig vidare. Så jag tänkte att jag skulle dela med mig av några av övningarna här.

Nummer 1

Första utkastet – Zero Draft

En så kallad Zero Draft är ett försök att samla dina tankar kring en idé eller ett ämne. Formen man använder sig av är fritt skrivande som låter dig fokusera på de första steget in ett nytt projekt genom att etablera vad du redan vet och inte vet om ett ämne. Bekymra dig inte över att det du får ner på pappret verkar slarvigt och oorganiserat. Hela idén är att se bortom de första hindren som ofta stoppar oss i början av ett nytt projekt. Så här gör du:

– Skriv snabbt ner allt du vet om din idé eller ditt ämne.

– Gör en lista över vad du behöver ta reda på eller vill veta om ämnet.

– Skriv ner skälen till varför detta är viktigt för dig.

Nummer 2

Visualiera vägen till målet med post-its

Skaffa en hög post-its och skriv ner varenda tanke, citat, bild, idé eller ämne på separata lappar. Det behöver inte alls vara perfekt på något sätt, men så snart du skrivit ner dina förhoppningar, drömmar, mål och idéer så sätt upp lapparna på väggen och analysera dem. Arrangera lapparna i grupper/teman och placera ut dem efter en tidslinje. Notera kopplingar mellan dem och ta bort alla post-its som inte stöder ditt slutmål.

Nummer 3

SWOT-analys

SWOT = Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats. Oavsett vilket ditt projekt är, sätt dig ner och gör en SWOT-lista, alltså vad som är dina styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Genom att tydliggöra dem kan du lättare organisera dina idéer och koncept, hur du ska gå vidare och vad du behöver jobba på. Det gäller inte bara dina nya affärsidéer utan även hälsomål och personliga mål.

Nummer 4

Tvinga fram det

Om du – som jag själv just nu – försöker lansera ditt varumärke eller kanske introducera din affärsidé till en ny målgrupp, så testa denna brainstormingteknik:

Rita upp två kolumner på ett papper. Skriv ner slumpmässiga idéer och begrepp som är helt orelaterade i de olika kolumnerna, till exempel ”laptop” och ”pasta”. Utforska olika sätt på hur de två begreppen skulle kunna kopplas samman. Det kan kännas fånigt och du kommer att upptäcka helt orealistiska och löjliga resultat men tanken är att utmana dig själv att gå utanför den kreativa boxen.

Nummer 5

Återupplev barndomen

Skriv ner en lista över saker du älskade att göra som barn och välj en av dessa saker. Gör den aktiviteten under en hel dag och se vad som händer!

 

Lycka till!