Channeling min inre Debbie Harry circa 1978 så här i en ny arbetsvecka. Double denim aka canadian tuxedo är något jag tidigare inte det har liksom känts fel modemässigt. Men på senare tid har jag helt svängt om i frågan. Att bära denim på både under- och överkroppen innebär den perfekta arbetsoutfiten när man har en dag på kontoret utan några kundmöten inbokade och bara jobb att grotta ner sig i. Det viktiga är att mixa olika tvättar och att över- och underdel har en tajt fit. Annars tycker jag att man kan strunta i alla ”regler” som finns när det kommer till att bära double denim.

I dag är det måndag och jag planerar att skriva klart en text, pitcha ett par förslag och följa upp några kundprojekt. Ska försöka boka in en ny fototid med Emma också. Sedan rullar arbetsveckan på, ska bli skönt att få lite struktur i vardagen igen.

Jeansen kommer från Kappahl och jackan är en gammal trotjänare från Massimo Dutti. Stövlarna köpte jag i höstas och kommer från Hööks Hästsport. Yes, det är ridstövlar med dragkedja baktill för det är den enda stövelmodellen jag kommer ner i.

Tänk vad gjorde vi utan våra älskade blåjeans egentligen. Från att ha varit ett arbetarplagg för guldgrävare och cowboys back in the days är jeans i dag en självklarhet i allas våra garderober. Jeansen har gjort en lång klassresa trots att de från början uppstod i och med behovet av slitstarka arbetsbyxor. Tack vare Hollywoods tidiga filmstjärnor blev de snart populära även utanför arbetarklassen. Kombinationen blå denim och vilda västern personifierad i John Wayne symboliserade något som alla ville vara en del av. I dag är det vår tids megainfluencers – jag tänker främst på medlemmarna av insta-girl-squaden anförda av Kendall Jenner, Hailey Baldwin, Gigi Hadid och andra – som sätter trender när det gäller att klä sig i de ”rätta” jeansen av blått denimtyg.

Visste ni att denim är en av världens äldsta textilier och kan dateras så långt tillbaka som till 1567? Ursprunget har diskuterats en hel del och det finns en mängd olika teorier om dess bakgrund men de flesta verkar vara överens om att själva denimtyget härstammar från Nîmes i södra Frankrike. Under 1600-talet fanns här en stor textilindustri för ull, siden och bomullstyger. På 1700-talet började fabrikerna tillverka ett tyg för arbetskläder av kraftig, tät bomullsväv med glatt yta. Tyget kallades serge, motsvarande svenska sars, och var i grunden ett ganska enkelt och billigt tyg men mycket tåligt.

Vår tids mesta klädesplagg jeans kan vi tacka en herr Loeb Strauss för. I mitten av 1800-talet drev han en grossistfirma för textilier i New York tillsammans med sina bröder. Under denna tid pågick den stora guldrushen i San Francisco och Strauss var inte sen att förstå att framtiden låg i väst. Således drog han dit, bytte förnamn till det tuffare Levi och etablerade sig i SF under namnet Levi Strauss & Co. Strauss insåg ganska omedelbart guldgrävarnas behov av slitstarka och praktiska arbetskläder och började sy upp byxor av samma bruna tyg som de tidigare producerat tält och vagnskydd av. Denimen kom på ett tidigt stadium in i byxtillverkningen och när Strauss övergick till att använda detta indigofärgade tyg kallade han det serge de Nîmes (sars från Nîmes), vilket i USA kort och gott förenklades till denim.

Det stora genombrottet kom 1873. Levi Strauss hade fått kontakt med skräddaren Jacob Davis som tagit fram en byxmodell av det täta denimtyget på vilka han fäste kopparnitar för att förstärka fickorna. Tyvärr hade Davis inte pengar att söka patent på sin idé och behövde därför en partner. De två inledde ett samarbete och patentet gick igenom – modellen gjorde succé. 1890 introducerades jeansmodellen 501 som skulle visa sig vara tidlös. I dag den som bekant en av världens mest kända produkter.

Det dröjde inte länge förrän jeans blev symbolen för Amerika. De internationella marknaderna visade ett enormt intresse och Levi’s jeans som varit den ledande arbetarbyxan fick snart konkurrens av märken som Wrangler och Lee, som senare skulle bli först med att förtvätta sina jeans. Förutom att vara ett par byxor av grovt indigofärgat bomullstyg stod jeans också för någonting annat. Det symboliserade frihet, handlingskraft och uppror. Trots att hela USA upprördes av unga rebeller i blåjeans – James Dean med flera – såldes det bara fler och fler par. Producenterna såg också en ny marknad i kvinnorna och med hjälp av dåtidens främsta ikon Marilyn Monroe blev jeans världens första unisexplagg. Ja, och sedan passerar årtiondena. För varje ny generationen jeansbärare har nya märken, passformer och stilar lanserats – vem vill se ut som sina föräldrar?

Listan med aktörer kan göras lång; Joe’s, Earl Jean, Blue cult, Chip & pepper, Sass & Bide, Paper denim, True Religion, Rock & Republic, Evisu och inte minst svenska jeansmärken såsom Cheap Monday, Acne, J.Lindeberg, Nudie och Denim Demon. Tack vare den svenska detaljhandels- och entreprenörstraditionen, kombinerat med kaxig design och stort kunnande i varumärkesbyggnad, vilket är extremt viktigt i modebranschen, har de satt Sverige på kartan som ett modernt jeansland.

I takt med att vi konsumenter blivit allt mer miljömedvetna har också efterfrågan på ekologiska jeans ökat och där ligger svenska jeansmärken i framkant när det gäller att använda ekologiska alternativ i sin produktion.

Vad gäller då våren 2019? I princip funkar alla typer av plagg och tvättar men överlag blir jeansen mer klassiskt raka med en något lägre midja. Även om den croppade looken finns kvar i modebilden är jag glad över att se att byxlängden kryper neråt. Vi kommer också att få se jeans med detaljer som broderier, pintuck och revärer, och som alltid till våren finns det många snygga lite vintage-liknande tvättar. Och eftersom 80-talet är tillbaka så är de skönt sten- och syratvättade jeansplaggen allra trendigast.

Utbudet av jeans har nog aldrig varit större och oavsett om du är guldgrävare, cowboy eller bara lika jeansfrälst som jag så är en sak är säker: Jeans är ett evigt klassiskt plagg som alltid håller.