Detta inlägg innehåller reklamlänkar.

Snabbkurs i entreprenörskap.

Ny dag, nya tag. Det är med mycket energi och pepp jag åker till mitt lilla kontor, redo att ta mig an denna tisdag. Att driva sin egen business kommer med så mycket glädje. Just detta att få skapa och bygga något helt eget, och att ständigt utvecklas framåt. Jag känner verkligen hur förändringens vindar blåser just nu när jag står inför en rad nya steg med mina bolag, projekt och uppdrag.

Min väg in i entreprenörskapet har inte alls varit självklar. När jag växte upp och började fundera på vad jag ville jobba med så existerade knappt begreppet entreprenör. Ingen i min närmsta släkt var egenföretagare så jag konfronterades aldrig med att det skulle kunna vara en möjlighet för mig, utan jag halkade in på ett storföretag av en slump där jag arbetade i många många år. Så har ju många av oss inlett våra karriärer, genom att ta ett inkomstbringande jobb någonstans.

En anställning erbjuder stabilitet och säkerhet, inte tu tal om det. Man vet att man har en säker och kontinuerlig inkomstkälla där pengar tickar in varje månad, och det finns ofta goda utvecklingsmöjligheter. I många fall erbjuds man utbildning som arbetsgivaren betalar. Alla fördelar är fullt tillräckliga för att många stannar kvar i sina anställningar och jobbar hela livet åt någon annan.

Men det här ekorrhjulet och att arbeta för någon annan suger. Det tog rätt många år som heltidsanställd innan jag insåg detta. När de tankarna väl planterats så visste jag att jag så småningom skulle behöva starta eget – även om den resan haft sina vändningar. Det var som att stora corporate-kontor tömde all min energi, och att slita häcken av mig för någon annan utan att riktigt få ta del av vad mitt arbete bidrog till i det stora hela, gjorde mig alltid irriterad och gav mig ångest.

Att driva eget är förstås inte bara en dans på rosor. Det innebär oerhört mycket arbete, det ska jag definitivt inte sticka under stol med. Man är sin egen chef och det är ingen annan än du själv som talar om för dig vad du ska och måste göra. Man befinner sig också i en konstant berg och dal-bana där det går upp och ner och kränger höger och vänster om vartannat. Det är väl entreprenörens både lycka och förbannelse. Ibland kan jag längta tillbaka till den där tryggheten som en fast anställning innebär. Det har inte minst blivit tydligt nu under pandemin då det ekat tomt bland uppdragen. Men det sättet att leva passar inte mig, jag vet det, och jag kommer nog aldrig mer att arbeta 100 procent åt någon annan.

Så känner de flesta entreprenörsdrivna personer. Friheten, spänningen, utmaningen, och de oändliga möjligheterna är fantastiska. Jag tror ärligt att arbete ska vara roligt och fylla livet med mening så att du skapar ett liv som gör dig exalterad och lycklig.

Så utan vidare, här är en mini-guide till entreprenörskap för alla som är trötta på att rapportera till någon annan och som är redo att ta steget mot att starta eget företag.

Definiera din affärsidé

Vad är det du ska syssla med? Är det en tjänst eller en vara? Vad ska tjänsten/varan lösa för problem och vad skiljer den från andra liknande där ute (USP)? Att definiera sin egen affärsidé är inte alltid så lätt. Ibland kan den initiala idén utvecklas till något helt annat, när du väl fått stöta och blöta den ett tag. Den kan låta jättebra på pappret, men visa sig ogenomförbar i verkliga livet. Kom ihåg att du måste kunna stå bakom din idé helt och fullt för att behålla motivationen eftersom det är utifrån denna drivkraft som du också får andra att tro på det du erbjuder.

Identifiera din marknad

Det viktigaste ett företag har är sina kunder. Utan dem är du inget. Därför är det viktigt att du funderar över vilka målgrupper som kan tänkas bli intresserade av din verksamhet och bli dina kunder. Definiera tydligt ditt mål och förstå vad kunderna värdesätter, vill, behöver och hur du kan erbjuda det till dem. Att veta vem du pratar med och också hur du ska göra det kommer att göra ditt jobb mycket enklare.

Bli strukturerad

Organisation är ALLT när det kommer till att starta ett företag. Det är inte den roligaste delen, men det är väsentligt för att kunna nå tillväxt och framgång (samtidigt som du behåller ditt förnuft i processen!). När du väl har definierat din affärsidé och din marknad så sätt dig ner och skriv ut en affärsplan, som beskriver hur din process kommer att se ut från början till slut. Om du ska sälja en produkt betyder det att beskriva hur du ska göra allt från design till inköp till tillverkning till försäljning till intäktsgenereringsstrategi till marknadsföring. Dessa planer kommer att förändras och utvecklas med tiden, men i början kommer de att vara din livlina.

Testa och lär, gör om och gör rätt

Du kommer inte att vara perfekt i början. Du kommer antagligen inte ens att vara bra. Det är okej eftersom det viktiga med att starta eget företag är att helt enkelt starta det. Och sedan, naturligtvis, inte sluta. Börja jobba så som du vet hur men var inte rädd för att experimentera när det gäller din strategi eller marknadsföring. När du väl har fått igång verksamheten så be dina första kunder eller vänner om feedback och använd den för att göra förbättringar. Testa och lär! Förvänta dig misslyckanden och bakslag och fortsätt att förändra och tweaka.

Marknadsför dig

I denna tid av informationsöverflöd och ständig tillgänglighet är smart marknadsföring (smarketing?) avgörande för företagets framgång. Vartefter du växer, hur når du bäst din kund? Överväg sociala medier, nyhetsbrev, e-postutskick, inbound marketing och hänvisningar och använd de intäkter du genererar för att återinvestera i dina marknadsföringsinsatser och stimulera tillväxt. Återigen kommer detta att vara en läroprocess av vad som funkar och inte funkar.

Lycka till!

Outfitdetaljer: Skinnjacka & Other Stories // Coatade skinnyjeans Lee Jeans (liknande här) // Pumps Vagabond // Handväska Anine Bing (liknande här)

 

 

Foto: Sean Lewthwaite