Retrovågor, 80-tal, lobs. Hårtrender kommer och går snabbare än vi hinner swipa höger eller vänster. Jag om någon har nog testat precis alla tänkbara (och otänkbara) frisyrer genom åren, från permanentat (vi talar 80-tal…) via midjelångt till snagg.

Om det är någon som har koll på det allra senaste så är det superstylisten Kevin Murphy. Han startade sitt eget hårvårdsmärke 2005 och jag fick en exklusiv intervju med honom igår när han var på tillfälligt besök i Stockholm. Vi pratade hårtrender, nya produkter och, förstås, hur man stylar håret snyggast i sommar.

Berätta om ditt hårvårdsmärke Kevin Murphy; hur startade allt?

– Jag jobbade som frisör med egen salong och stylist åt modemagasin, men jag märkte att de produkter jag använde mig av gav mig utslag både på armarna och i ansiktet. När jag gick till en dermatolog sa hon att jag var tvungen att sluta som frisör för att bli av med utslagen men det ville jag förstås inte. En vän tipsade mig om essentiella oljor som används i många babyprodukter så jag började undersöka det närmare. På den tiden fanns det inte så många märken som höll hög kvalitet på salongerna. Jag ville ta fram något som var bättre och också mer professionellt för salonger att använda, ett märke som även frisörer gillade. Det tog lite tid att ta fram de första produkterna för jag ville verkligen börja från grunden och använda mig av naturliga, organiska och ekologiska ingredienser.

Din filosofi är hudvård för håret, kan du utveckla vad du menar?

– Jag upplevde att jag fick bättre resultat när jag använde hudlotion än hårlotion. Om jag till exempel ville få fram naturliga beach waves tog jag en klick hudlotion i ena handen och en hårspray i den andra och alternerade dem och fick på så sätt fram en mycket bättre textur än om jag enbart använde hårprodukter. Så varje gång jag var ute på location för en fotografering så dök jag ner i makeupartisternas väskor. På den tiden var det mycket hårvaxer och mousser men inget av det passade för den look jag ville skapa, så då började jag mixa mina egna grejer.

Hur tar ni fram nya produkter, var börjar processen?

– Ibland börjar det i samband med en fotografering eller tillsammans med en makeupartist. Jag inspireras mycket av makeup och den direkta transformation man kan göra med makeup. Jag kan till exempel använda mig av ögonskugga för att förändra nyanserna i ett hår, eller spraya på en highlighter och omedelbart få en reflekterande effekt utan att håret ser oljigt ut. Vår senaste produkt Shimmer Me Blonde fungerar precis så, som en omedelbar highlighter som är väldigt lätt att spraya på utan att det tynger ner håret. Eftersom det är en produkt som inte ska tvättas ut förbättrar den också hårets kvalitet över tid. Det nya för mig är hårprodukter som skapar en förändring på en gång. Tidigare var man tvungen att använda väldigt många olika produkter för att åstadkomma ett resultat. Schampo, balsam, stylingprodukt, föning, finish och så vidare. Sådant tar tid vilket många inte ha idag. Så jag har tagit fram produkter som förändrar håret på en gång. Man bara sprayar på och voilà! På samma sätt som BB- och CC-krämer ska en hårprodukt klara av flera behov på en gång, så multifunktionella produkter kommer jag att jobba vidare med. Man ska kunna gå ut med nytvättat ”ofixat” hår och ändå se fantastisk ut.

Nyligen rakade toppmodellen Cara Delavigne av sig sin hårman och kanske får hon en rad modiga followers att gå samma väg och skapar en ny trend. Vilka (andra) trender kommer att bli nästa stora snackis?

– Man kan inte klippa håret kort nog. Jag tycker kort hår är fräscht och befriande. Cara Delavigne rakade sig visserligen för en filminspelning men hon gjorde det. Eller se på Zoe Kravitz med sina långa flätor som först blev blond och sedan klippte av sig allt till en pixie cut. Det börjar ofta med kändisar, men jag tror att många kommer att följa efter för idag handlar allt om individuell stil snarare än att se ut som någon annan. Andra trender som kommer starkt är 60-talsklippningar, grafiska och formklippta frisyrer med en modern 90-talstouch, mycket luggar och även falska luggar.

Vilka trender kommer försvinna?

– Långa romantiska lockar känns väldigt ute, det här Hollywoodsvallet. Och traditionella folieslingor tror jag kommer att försvinna.

Om man vill ha en förändring nästa år, vad ska man satsa på?

– Vill man ha en klassisk men ändå modern look skulle jag satsa på en flikig bob som Diane Krügers. Den fyrkantiga formen är väldigt smickrande oavsett vilken ansiktsform man har och en flikig bob är lätt att styla både för dagtid och kvällstid. Samtidigt tror jag att individuella looker blir allt viktigare.

Vi närmar oss sommaren. Vilka är dina bästa stylingtips?

– Det viktigaste skulle jag säga är att byta ut sina vinterprodukter, schampo och balsam, mot lättare sommarprodukter. På sommaren behöver man produkter som ger volym utan att tynga ner håret. Luften är fuktigare och man kanske badar mycket vilket i sig tynger ner håret. Jag tycker också att man ska låta håret få vila lite under sommaren, och att man använder färre produkter. Stylingmässigt är det lössläppt naturligt hår som gäller och då är volympuder och puderbaserade sprayer bra. Naturliga looker behöver också produkter som inte sköljs ur för att få den rätta definitionen, så leave-in-produkter är toppen. Har man kortare hår skulle jag rekommendera Hair Resort, en lättare gel som ger en snygg beach look, lite slickat framtill och över hjässan och lösare i nacken med definierade ändar. Mixen mellan de två texturerna är väldigt snyggt.

Sweet spot stories läsare gillar ju golf. Spelar du själv golf?
– Jag har faktiskt aldrig lyckats bli särskilt bra i golf. Och numera har jag lite för lite tid för att spela så jag föredrar snabba effektiva träningsformer. Jag gillar att gå till gymmet och köra effektivt.

Bästa stylingtipsen för golfbanan?

– En hög hästsvans är alltid snyggt. Annars skulle jag satsa på en fransk twist som man sätter fast med ett stort hårspänne och så får det gärna sticka ut lite lösa ändar. Även en slarvig svinrygg med några hårtestar som får hänga löst är fint och bara lite volympuder för att ge det textur. Det ska se naturligt och inte för fixat ut. Lite 80-talskänsla, men man ska inte se ut som om man inte har förändrats sedan 80-talet!

  

Läs mer om Kevin Murphys produkter här.