Så här efter sommaren är det lätt att håret får en semesterkris. Topparna är slitna, längderna solblekta och en ny fräsch look känns väldigt välbehövd. Särskilt beläggningar från saltvatten, klor och stylingprodukter kan ha ställt till det rejält.
Mitt hår har ändå klarat sommaren bra, mycket tack vare att jag skyddat det de gånger jag badat och sett till att klippa topparna regelbundet. Men det har blivit missfärgat av solen, gult i stället för svalt strandblont så det måste jag fixa. Jag brukar använda både silverschampo och -balsam och botaniserar gärna bland salongsmärkena som jag tycker ger bäst resultat och håller hög kvalitet. Med de rätta produkterna kan man göra väldigt mycket för att håret ska komma i toppform igen. Hårvårdsprodukter från salongsmärken är värda att investera i även om de många gånger är betydligt dyrare än märken man kan köpa i mataffären, det gör stor skillnad på resultatet.
I samband med Stockholm Fashion Week fick jag möjlighet att träffa David Glover, en av världens främsta hårstylister som arbetat i modebranschen i många år. Hans jobb har synts i magasin som Elle, Marie Claire, GQ och Vogue och han har gjort visningar för modehus som Versace, Alexander McQueen och Tom Ford. Under modeveckan i Stockholm stylade han bland annat Naim Josefis visning. Jag träffade David för att prata om hårvård, styling och det nya hårvårdsmärket Martinsson King som han just lanserat tillsammans med entreprenören Anders Sjöstedt.
Ännu ett hårvårdsmärke? tänkte jag på väg till Bangerhead studio där vi skulle ses. Finns det verkligen plats för ett till på marknaden?
– Världen behöver verkligen inte ytterligare ett schampo, så tänkte vi faktiskt också. Men vi kände att vi hade hittat något som var bättre än allt annat där ute. Jag har hållit på med hår i över 25 år, och skulle jag gå in i något så ville jag bara göra det när jag kände att vi kunde göra något helt nytt – och som fungerar. Det har tagit två år att utveckla produkterna. Som tur var förstod vi inte när vi startade att det vi bad kemisterna om, möjligheten att kunna blanda produkter med varandra för att förstärka effekten, i princip var omöjligt. Hade vi vetat om svårigheterna så hade vi nog inte dragit igång allt! Men jag har alltid gått min egen väg och gillar att prova mig fram tills jag når det resultat jag vill ha vad gäller kvalitet och funktion.
Traditionellt inom hårvård så passar inte en produkt alla och man har ofta en hel arsenal med olika produkter därhemma. Men i ert fall är det precis tvärtom – berätta!
– Det stämmer. Vår grundtanke var att göra hårvård enklare men samtidigt ta det till en ny nivå. Serien består just nu enbart av fem basprodukter som passar alla hårtyper: ett schampo, ett balsam och tre olika infusioner. Allt handlar om den modulära möjligheten, att kunna anpassa produkterna efter vad ditt hår behöver just nu. Det kan vara oljigt vid hårbotten men torrt och frissigt vid topparna och det kan också skifta från dag till dag. Så många gånger måste du kompromissa; ska jag behandla mina torra toppar eller min oljiga hårbotten? Så vi har tagit fram ett bra schampo och balsam som ger dig allt du behöver samtidigt som det är fritt från parabener, sulfater, silikoner och är veganska. Det vi inte stoppade in i produkterna kan du addera själv genom de tre infusionerna för volym, fukt eller glans. På så sätt kan du kontrollera de aktiva ingredienserna beroende på vad ditt hår behöver för dagen.
För mig som dels har slingat hår, dels väldigt fina hårstrån samt just nu extensions gör att jag behöver hjälp med både fukt och volym. Hur rekommenderar du att jag använder serumen?
– Schampot och balsamet fungerar utmärkt som de är. Men du anpassar det till ditt behov genom att blanda in just den infusion ditt hår har behov av. Du kan mixa en i schampot och en annan i balsamet för att få multifunktion. De kan också användas helt separat efter tvätten som en leave-in-behandling eller stylingprodukt. För dig tar jag 1/3 fuktinfusion som är närande för längderna i balsamet. Jag sköljer bara ur det lätt och låter överflödet sitta kvar i som en kur. Efter schamponering tar jag volyminfusion som en leave-in över hela håret och till sist lite fuktinfusion på topparna.
Kommer ni att addera fler produkter till serien längre fram?
– Absolut. Vad som är så bra med serien är att vi kan utveckla och skapa en hel rad olika serum beroende på kundernas behov. Vi ska precis börja producera ett toningsinfusion för att neutralisera gula toner för blonda som man kan addera i schampo och balsam eller använda som det är för maximal effekt utan att skölja ur det innan föning och styling. Det blir en hel serie med Cool silver, Rose gold och Chilled champagne.
Salongsmärken kan ibland vara svåra att få tag på. Var kan man hitta Martinsson King?
– Vi vill vara tillgängliga för våra kunder så vi kommer att finnas både på salonger och online på martinssonking.com. Fördelen med salongerna är att vi kan utbilda dem i produkterna, eftersom de fungerar så annorlunda mot andra märken.
Martinsson King – varifrån kommer namnet?
– Det är faktiskt en kombination av våra mormödrars flicknamn. Anders mormor hette Martinsson och min hette King.
Du har en lång karriär inom hår och styling. När insåg du att du ville arbeta professionellt med det?
– Jag föddes och växte upp i Melbourne och har jobbat med hår sedan tidigt 1980-tal. Min mamma var en stor influencer på mig. Att få vackert hår med små medel och alla hennes prövningar med sitt hår var familjens ständiga samtalsämne vid middagarna. Jag kommer ihåg att hon berättade hur svårt det var för kvinnor att få det hår de ville ha och att hitta rätt frisör. Vi var fem syskon och hennes hårbudget kom ur familjens budget och så tror jag fortfarande att det är för många kvinnor. Min passion växte från det. Den bästa dagen i mammas liv var när jag berättade för henne att jag ville arbeta med hår. Men jag var tvungen att lova att alltid lyssna på mina kunder – och det har jag burit med mig. I början jobbade jag på salong men det var inte rätt för mig så jag sökte mig till att arbeta framför kameran med styling inom mode och skönhet. Jag älskar den kreativa sidan bakom modefotografering, att skapa tillsammans med ett team. Men vad jag verkligen går igång på är när resultatet visar en verklig kvinna med ett eget liv, en kvinna man kan relatera till. Jag tycker fortfarande väldigt mycket om att göra redaktionella plåtningar och modevisningar, men med Martinsson King får jag äntligen skapa något utifrån mig själv, efter min egen vision.
Hösten lurar om hörnet. Vilka frisyrer och tekniker trendar just nu?
– Allt handlar om textur och naturlig styling på hår. Jag älskar stora, vackra hår med mjuka, naturliga rörelser. Det blir aldrig omodernt oavsett hur trenderna rör sig. När det kommer till klippningar ser vi flera influenser parallellt från främst 80- och 90-talen med korta, raka linjer ovanför axellängd och kortklippta frisyrer. Även hellockigt långt är hett.
Vilka är dina bästa stylingtips för hösten?
– Jag skulle säga flexibilitet, glans, rörelse. Det handlar inte så mycket om klippningen utan mer texturen och om att hitta sin egen stil. Individualitet. Jag älskar långa hår som är välskötta men gillar också pixiekorta hår om det passar personen. Mitt tips för hösten är alltid att trimma håret. Efter sommaren är det slitet och solblekt och på hösten behövs en ny fräsch look. Sedan är håraccessoarer hetare än någonsin och det är ett perfekt sätt att förnya håret snabbt och lätt.
Läs mer om Martinsson Kings produkter här.