Detta inlägg innehåller reklamlänkar.

Oh boy, vilken vecka.

Explosionsartad smittspridning, skärpta restriktioner, en rysare till presidentval, lågtryck med tilltagande vindar, en oviss arbetsmarknad och svajig börs. Men också kreativitet, arbetslust och skrivtid – plus ett riktigt roligt samarbete för Akenberg då vi håller på att sajna med en stor plattform. Mer om det senare men får vi allt i hamn är det ett viktigt steg för oss!

Måtte energin hålla i sig resten av dagen. Ska hinna med en intervju till efter lunch och skriva klart en text innan det vankas afterwork, en digital sådan förstås som det ju är i dessa tider.

Innan jag önskar trevlig helg kommer här tre saker jag noterat i veckan.

1. Home, sweet home

Inredningsintresset har aldrig varit större. Med tanke på att vi spenderar så mycket tid hemma, dels på grund av pandemin men också då vi gärna kurar in oss under den mörka årstiden, så kanske det inte är så konstigt. Men i takt med att möbler och designföremål behandlas som välskurna modeplagg med kollektionssläpp och trender i säsongens it-kulörer, har inredning blivit en fullfjädrad livsstil. På samma sätt som influencers revolutionerade modebranschen för tio plus år sedan är det i dag inflytelserika trendspanare och inredningsbloggare som drar allt större följarskaror. Och både modedesigners som kedjor lanserar egna ”home concept” och möbelkollektioner. Kort sagt, inredning är stekhett. En av orsakerna är att bostaden står allt mer i fokus, där hemmet inte längre bara är en oas och en trygg plats i en hektisk vardag, utan också ett sätt att visa vilka vi är – eller vill vara. Något lite scrollande i sociala medier snabbt skvallrar om. Jag vet inte hur många nya inspirerande Instagramkonton jag upptäckt. Här kommer tio härliga profiler och butiker: @Sarahwidman, @Henriknero, @Signebay, @Unckelhouse, @Styledbyemmahos, @34kvadrat, @Lovisaalcen, @svenskttenn, @artillerietstore, @houtique_

2. Kvinnor som förändrar världen blir allt fler – och de blir bara vackrare ju äldre de blir

Begåvade kvinnor krossar barriärer som aldrig förr. Även om coronapandemin har fått jämställdheten att backa vad gäller andelen kvinnor i ledande positioner i börsbolag (läs Allbrights senaste rapport!) så tar kvinnor allt större plats i samhället. Jag ser så många viljestarka kvinnor i den yngre generationen komma fram, men det är framförallt äldre kvinnor jag imponeras av. Kvinnor som gör skillnad. Kvinnor som förändrar världen till det bättre. Kvinnor som sprider budskapet att de har allt att bidra med – och dessutom fortfarande är lika vackra tack vare, inte trots, sin ålder. På omslaget av senaste numret av Vogue: Naomi Campbell som 50 år fyllda är lika fantastisk nu som under sin supermodellkarriär.

3. Uppklätt vs. mys

Det ska sägas direkt, november är INTE min månad. Snarare en undantagsmånad som jag gärna skulle stryka helt ur kalendern för den känns bara mörk och trist och lång. Det hade väl varit en sak om hösten bjudit på tillfällen att klä upp sig, men icke. Så nu när man inte får gå på fest eller knappt ens äta middag med andra med tanke på de nya skärpta råden i Stockholm – vad göra? Klä upp sig för tv-middag i soffan såklart! Att hålla stilen hemma med vackra plagg är underskattat, tycker jag. Tänk vad en fin klänning och ett par klackskor kan göra! Så mycket roligare än att sjava runt i mysbrallor, sunkig tischa och otvättat hår. Dessutom smakar ju maten så mycket bättre om man sätter sig till bords med lite feststämning i kroppen!

Outfitdetaljer: Klänning Samsøe & Samsøe  // Pumps Vagabond // Pärlhalsband i olika längder privata (liknande här och här)

 

 

Foto: Sean Lewthwaite