Detta inlägg innehåller reklamlänkar.

Varje dag är det nya upptäckter.

Det är fredag. Vi kom till fredag den här veckan också. Kanske är fredag din favoritdag och det är ju nåt speciellt med fredag. Inte så konstigt, det är en härlig dag. Och vi älskar ju fredagsmys, eller hur?

Jag lever i min basgarderob av jeans och bekväma överdelar just nu. Kavajen som vanligtvis sitter på har tillfälligtvis fått ge vika för en skön och lite oversize collegetröja från Day Night Casual, ett nytt märke som jag har fått korn på. Perfekt ihop med jeans och ett par nätta inneskor till det.

Fast jag ska vara ärlig och säga att jag önskar av hela mitt hjärta att få dra på mig en riktig pangblåsa och få gå på fest. Med andra människor! Och inte digitalt! Det blir till att krypa upp i soffan istället och kura på mysiga kaféer med värmande drycker.

Annars blir det en hel del jobb för mig den här helgen. Jag har så många spännande uppdrag och lanseringar på gång som jag hoppas kunna berätta om snart. Nästa vecka deltar vi med Akenberg på Jokkmokks marknad, som i år är digital. Det ska bli så kul, och AnnKathrin kommer bland annat att vara med på scen i en spektakulär liveshopping den 5 februari klockan 9. Missa inte detta!

Innan jag önskar trevlig helg så kommer här tre saker som snurrat i mitt flöde den senaste veckan.

Funderar på: Vad väntar 2021? Coronaåret 2020 har för alltid påverkat vårt sätt att leva, arbeta och interagera. Men vad händer när epidemin har lagt sig? Vad blir det nya normala? Och hur ser framtiden ut i ett längre perspektiv? Jag läser Resumés stora trendspaning 2021 där jag finner många intressanta tankar och förutsägelser.

Ser fram emot: Nedräkningen till Stockholms modevecka har börjat. Tisdag den 9 februari drar allt igång och precis som i höstas blir den övervägande digital, vilket inte minst är ett demokratiskt grepp eftersom alla är välkomnna och får sitta på ”frontrow”. Runt 25 varumärken kommer att delta och förutom visningar från bland andra Rodebjer, Stand Studio, Hope och Blk Dnm, ser jag fram emot att lyssna på samtalen om pandemins effekter på modebranschen och nya affärsmodeller. I år programleds modeveckan av alltid lika kompetenta Emilia de Poret och Daniel Lindström med Catarina Midby, generalsekrerare för Swedish Fashion Association som arrangerar Stockholm Fashion Week, i spetsen.
– Genom att följa det som händer under Stockholms modevecka får du bättre koll på mode, du lär känna personerna bakom varumärkena liksom andra experter och personligheter, du lär dig om design och även om hållbarhet och mångfald i modeindustrin. På det sättet har du bättre förutsättningar att göra informerade inköp och bli en mer medveten modekonsument. Jag hoppas modeveckan ska bli ett sätt att nå ut och bidra till ökad kunskap och ett större engagemang runt design, hållbarhet, mångfald och teknologi. Modeveckan ska ge inspiration och underhållning, säger Catarina Midby i en intervju i senaste Damernas värld.

Gillar: Konst och mode har alltid gått hand i hand. Korsbefruktningen mellan de båda världarna har på senare tid blivit alltmer intensiv, där kända modehus lierar sig med konstnärer för olika samarbeten. Detta är förvisso inte något nytt fenomen. Redan den italienska modedesignern Elsa Schiaparelli blev under det tidiga 1900-talet känd för sina samarbeten med dåtidens samtidskonstnärer. Salvador Dalí gjorde bland annat mönstret till hennes hummerklänning, ett av modehistoriens mest kända plagg. Franska LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton har gått i bräschen för den här typen av konstnärliga samarbeten. Redan 1997, när Marc Jacobs anställdes som Louis Vuittons chefsdesigner blev konstnärssamarbeten en viktig del i den kreativa processen. Jacobs tog det hela till en ny nivå och märket har sedan dess teamat upp med konstnärer som Stephen Sprouse, Richard Prince och Takashi Murakami och skapat kollektioner baserade på deras signaturverk. Ni minns säkert också den japanske avantgardisten Yayoi Kusama som satte sina grafiska prickar på en väsk- och klädkollektion häromåret. I år är det 125 år sedan Georges Vuitton, son till Louise Vuitton som grundade varumärket 1854, skapade det numera ikoniska monogrammönstret bestående av . För att fira detta har LV lanserat ett stort samarbete med schweiziska Urs Fischer. Som den förste någonsin har konstnären fått sätta tänderna i mönstret bestående av bokstäverna LV, en diamant och en blomma. Resultatet? En härlig specialkollektion med produkter, från sneakers till väskor, i två olika färgställningar – svart och rött samt mitt val svart och vitt. Den här väskan får gärna flytta in hos mig!

Outfitdetaljer: Collegetröja Day Night Casual (från vårens kollektion) // Vaxade jeans Massimo Dutti (liknande här) // Ballerinaskor Rizzo ( liknande här)

 

 

Foto: Joel Carlén