Vad sägs om en golfboll som har samma egenskaper som de bästa bollarna på marknaden men till ett lägre pris? Med ett unikt koncept utmanar nu uppstickaren Tour Level Golf de stora premiummärkena. Målet är att alla golfare ska ha råd att spela på riktigt bra bollar – och därmed få en roligare golf.

I grund och botten är det bollen som är det viktigaste. Det är det golfspelet handlar om.

Men att välja rätt typ av boll kan ge upphov till bryderier. Utbudet i dag är enormt och det är lätt hänt att man av gammal vana köper ett dussin av ett bekant varumärke trots att man kanske sist tyckte att bollarna inte upplevdes bra eller inte gav den effekt man hade hoppats på. Inte blir det lättare när nya modeller hela tiden lanseras som säger sig kunna revolutionera din golf.

Varför nöjer vi oss då med att spela på en boll som inte har de rätta egenskaperna för oss – och dessutom betalar dyrt för varumärket som är tryckt på den?

Den frågan ställde sig Andreaz Lindberg på Tour Level Golf, tidigare proffs på Challengetour och sedan länge verksam i golfbranschen.

– I grund och botten handlar det om att göra väldigt bra golfbollar och få golfare att förstå vikten av att spela på rätt typ av boll. Tanken dök då upp att kunna göra housebrands, alltså riktiga kvalitetsbollar men där man sätter kundens varumärke i fokus. För varför betala dyrt för att spela på bollar med någon annans varumärke?

Tillsammans med sina kollegor Ingemar Rygert och Johanna Hallberg, som kom med kompetenser från internationell marknadsekonomi och verksamhetsutveckling, startade han företaget Tour Level Golf. Efter ett par års scanning av marknaden utmanar de nu de stora premiummärkena med vad de säger världens bästa golfboll.

– Vi kontaktade Nassau Golf som är Asiens största producent av golfbollar och började testa oss igenom hela deras sortiment. Resultaten talade för sig själva. En bollflyktsmonitor som Trackman ljuger inte, man får exakta siffror i realtid, och den har heller inte ställning till vilket bollmärke det är utan visar enbart värdena som bollen ger. Samtliga Nassaus produkter visade att de håller en mycket hög kvalitet, och deras premiumbollar var outstanding, säger Andreaz.

Österåkers Golfklubb är en av klubbarna som valt att ta fram helt egna bollar.

Gav eko i golfvärlden

Det blev startskottet till Tour Levels koncept White Label Golf där kunden enbart betalar för den prestanda på golfbollen som önskas samt bestämmer själv designen. Bollarna tillverkas sedan enligt den senast utvecklade teknologin i Nassaus fabriker i Seoul, Sydkorea.

När sajten MyGolfSpy.com i höstas genomförde multipla golfbollstester och fann att detaljhandelskedjan Costcos boll Kirkland – som produceras av Nassau – visade bättre testresultat i flertalet kategorier än ”it-bollen” Titleist’s Pro V1, gav det eko i golfvärlden. Att Nassau fick ett officiellt erkännande som tillverkare av en av världens bästa golfbollar, bekräftade det Andreaz och hans kollegor länge vetat genom sin faktagrundade genomgång.

Prisskillnaden mellan de två bollmärkena? 15 dollar mot 48 dollar dussinet.

– Vi vet att våra golfbollar står sig i jämförelse med de bästa bollarna på marknaden. När vi testat alla bollar på marknaden är skillnaden på egenskaperna mellan premiummärkena mindre än 1,5 procent sett till hur den flyger, så oavsett vilket märke du än köper i premiumsegmentet kommer du att få en bra boll. Men varför ska du som kund betala ett högt pris bara för att det står ett känt varumärke på bollen? Är det värt det?

Emellanåt släpps nya bollmodeller som blir otroligt hypade. Är det lätt att dras med i det och köpa det allra senaste bara för att proffsen spelar på dessa bollar?

– Så är det. Folk har inte skaffat sig kunskapen utan litar på reklamen. Golfare är också vanemänniskor och ofta fanatiska kring specifikationer och varumärken. Men med de mätinstrument som finns i dag kan du inte lura golfare. När de får testa och göra jämförelser på detaljnivå, och ser att ett dussin golfbollar som är dubbelt så dyrt som ett annat utan att vara dubbelt så bra – och de dessutom kan få sätta sitt eget varumärke på den – då är de beredda att göra förändringar. Om inte varumärket tillför något till bollen, varför ska jag då betala för det? Vi bryr oss inte om vilket varumärke det står på bollen. Vi vill producera bra golfbollar i grunden, punkt. Det är vår mission, att förändra golfvärlden genom att öka kunskapen om golfbollar och medvetenheten kring vad du spelar på.

Berätta mer om ert White Label Golf-koncept och vad det går ut på!

– Tänk dig att du står på första tee och så berättar alla vilka bollar de spelar på; TaylorMade den och Callaway den och så vidare. Men så säger någon att den spelar på en Audi 4 eller en Scandic 6. Det får en helt annat attention. Det är en precis lika bra boll, bara med ditt varumärke på den. Kunden bestämmer helt bolltyp och design och så tar vi fram den utifrån deras kravspec.

I bollbaren på Los Naranjos i Spanien kan medlemmar och gäster köpa klubbens eget bollmärke.

Så i princip skulle jag kunna spela på mina egna Jenny 1-bollar med de spelegenskaper jag önskar?

– Ja, precis. Du får en jättebra boll men till ett rimligare pris och dessutom med ditt eget ”varumärke” på den. Vi har i dag knappt 100 återförsäljare som tagit fram sina egna housebrands, som Österåkers Golfklubb, Ullna, Hills, Kalmar, Barsebäck, Valderrama, Los Naranjos med flera. Golfbollarna säljs i lösvikt i en ”bollbar” ute på klubbarna. Arninge Golfklubb har till exempel skapat sitt eget housebrand Oakland och tagit fram fyra olika modeller som bara finns att köpa där. Bollarna de har valt ut är riktigt bra och då väljer också medlemmarna att köpa hos klubben. Det skapar på samma gång en lokal stolthet.

Vilka bollmodeller har ni i er portfölj?

– Av Nassaus golfbollar har vi fem olika bollmodeller från den enklaste volymbollen till den mest avancerade premiumbollen. Nassau Quattro är vår 4-delsboll för spelare med lågt handicap som både söker extra längd och känsla i närspelet. Den är jämförbar med övriga premiumbollar på marknaden. Pro Cyber är minst lika bra men en 3-delsboll som ger spelaren bra längd tack vare dess långa flygtid. Sedan har vi tre olika 2-delsbollar, Cyber med mjukare kärna för bättre kontroll, Plus Distance som är en slitstark och förlåtande distansboll, samt QX som är utformad för att reducera sidospinn. Utöver det har vi även rangebollar samt Litegolf, bollar för nattgolf.

Till sist, varför är det så viktigt att spela på rätt typ av boll?

– Bollen är utgångspunkten, den är det viktigaste av alltihop i din bag. Spelar du inte på rätt typ av boll får du inte ut maximalt av ditt spel, oavsett hur bra dina klubbor är. Men det finns ingen boll som passar alla. Jag skulle säga att den ”vanlige” golfaren har allra mest att tjäna på det och vill rekommendera alla att göra en grundlig ball fitting och testa olika bollar i Trackman eller Flightscope. Utifrån dina önskemål, vilken spinn du vill ha på bollen, hur viktigt det är med längd samt känslan du vill få i tillslaget kan du med resultatet i hand lättare välja en boll som passar dig, säger Andreaz Lindberg.