Tjugo år efter att J.Lindeberg revolutionerade golfmodet genom att sätta ett par tajta rosa byxor på Jesper Parnevik, presenterar de ännu en kollektion som är allt annat än traditionell. Som alltid tänjer de på ramarna med en perfekt fusion mellan mode och sport. Tillbaka som kreativ konsult är grundaren Johan Lindberg himself.

J.Lindeberg kompromissar inte. Samtida färger, mönster och en renskuren design i kombination med tekniska funktionsmaterial har alltid utgjort märkets DNA, vilket märks tydligt även i årets kollektion. Genom att utmana golfvärlden med looker som kombinerar skräddat med sport har klädmärket legat i framkant ända sedan starten 1997.

– Vi har precis lanserat en limiterad jubileumskollektion eftersom det är 20 år sedan jag startade J.Lindeberg. Kollektionen är inspirerad av de kläder vi skapade när vi förändrade golfmodet i slutet av 90-talet. Färgpaletten går i svartvitt tillsammans med två säsongsfärger – en sportig racingröd balanserad med en mörkare burgundy-röd, säger Johan Lindeberg som efter en tio år lång paus är tillbaka som klädmärkets kreative konsult.

Till jubileumskollektionen har designteamet tagit en titt i arkivet och skapat ikoniska plagg med en touch av 2017. Huvudkollektionen uppvisar i än högre grad Johan Lindebergs tydliga vision av mötet mellan mode och active wear, och mixar den klassiska golfstilen med ett stänk rock’n roll. Färgpaletten följer tre spår: neutralt och klassiskt med navy, svart och grått; härliga popfärger med fokus på royalblått, lime och orange; och sofistikerat med 80-talspasteller som mint, isblått och beige.

– När det gäller mönster så vill vi lyfta fram säsongens camouflagemönster, en fin sportigt urban detalj som vi lanserar både i vår golfkollektion och i vår nya activewear-kollektion.

Varifrån kommer inspirationen till årets kollektion?

– Eftersom att färgpaletten i kollektionen är uppdelad i tre så kommer även inspirationen från tre olika ”golfsidor”. The bridge, klubbhusfeelingen som är lite mer sofistikerad, The grand colour slam som innehåller mer funktion och färg för ett tourigt utseende, och slutligen The Swedish Riviera, semestersvensken.

Måste du som designer kompromissa mellan form, funktion och hög modegrad?

– Idag är materialen så bra att det går att hålla en hög modegrad på sportkläder. Sportkläder är också en stor trend i världen, det är mycket så man klär sig även på gatorna i New York. Ibland måste man anpassa sig för att få den funktionen man önskar i ett plagg, men vi ser alltid till att behålla vår siluett där vi kombinerar mode med funktion.

Vilket plagg ur årets golfkollektion hör till dina personliga favoriter?

– En hybridjacka är A och O på golfbanan i år. Ett plagg som fungerar lika bra på våren som på hösten med padding fram-/baktill som gör att du behåller värmen på det mest utsatta delarna på kroppen. Vi har en för den mer sportiga looken samt en som är mer dressad, vilket gör att plagget är utmärkt både på och av golfbanan.

På vilket sätt samspelar golfkollektionen med era linjer; kan man se ett återkommande tänk?

– Absolut, J.Lindeberg är ett livsstilvarumärke. Att kombinera mode med funktion ingår i vårt DNA. Till skillnad från sportföretag som kommer från sport och går in i mode så kommer vi från det andra hållet. Vi tänker alltid utifrån ett modeperspektiv. Men rent generellt så har vi hållit vår konceptuella linje tydlig under åren. Vi var ju det företag som förändrade golfen i världen med en mer atletisk passform, de vita och färgade bältena med logos, färgstarka byxor i orange och rosa med modern passform etcetera.

Har ni planer på fler koncept och produktkategorier, utöver golf och ski?

– Vi har en activewear-kollektion som blir ännu större till våren. Den kollektionen är en fantastik brygga mellan fashion och sport där du hittar kläder som passar till exempel running, yoga men även produkter som du kan kombinera till din vardagsoutfit.

Ni har plockat upp referenser ur arkivet till er jubileumskollektion. Men finns det något golfmode du vill aldrig se igen?

– Vi tycker att vi har ett eget uttryck och det jobbar vi vidare med från säsong till säsong. Men den look som jag utmanade när jag startade J.Lindeberg, urtvättade chinos med stora veck och pikétröjor med axlarna nere vid armbågen, hoppas jag slippa se igen.

Har du själv gjort dig skyldig till någon stilmiss under åren?

– Det viktiga är att hitta sitt eget uttryck och det har jag alltid gjort. Och så länge jag själv känt mig trygg så har jag aldrig känt mig utanför stilmässigt. Men Jesper var oerhört djärv och gick ut med en modern look när alla skrattade åt honom. Det var grymt. Sen ville alla se ut som Jesper.

Vem klär sig bäst på touren idag enligt dig?

– Idag är det ingen som sticker ut längre. Ricky Fowler är väl den som gör JL-looken bäst idag, men han ser ut som Jesper Parnevik gjorde i början på 2000-talet i orange byxor och vitt bälte. Det jag gillar med Camilo Villegas, som vi har nysignat igen, är att han ser ut som en modern Marlon Brando. Han ser chic ut både på och utanför banan. Det känns inspirerande med en lifestyle-golfare som Camilo, som lever ett modernt liv rent generellt och som tränar hårt och lever ett sunt liv, säger Johan Lindeberg.

 

J.Lindebergs golfkollektion hittar du i välsorterade butiker och på jlindeberg.com.